Cíl a přínos projektu
Cílem projektu byl harmonický rozvoj všech oblastí lidské aktivity- tělesných, intelektuálních a sociálních projevů člověka. Pro mladé lidi je dobré, když se seznámí s tématikou duševních poruch, které se mohou rozvinout již v době dospívání a předurčit a ovlivnit život člověka samotného nebo v jeho rodině či blízkém okolí.
Důležitým cílem projektu byl, např. jak rozpoznávat duševní chorobu, jak reagovat na své okolí, když se duševní onemocnění objeví apod..
V současnosti se ve společnosti můžeme s touto problematikou setkat více a i naše přednášky k tomu přispěly, neboť jsou součástí destigmatizační kampaně, která ve společnosti probíhá.
Kauza „ Ždár nad Sázavou“ ,kde došlo k tragickému úmrtí studenta při konfrontaci s ženou trpící duševním onemocněním, je důkazem, že neznalost duševních onemocnění, tedy i naše přednášky, jsou celospolečensky nutné.
Je potřeba nadále seznamovatt mladé lidi s problematikou duševního zdraví a jak lze řešit příčiny.
Trvání přednášky v rozsahu 2 vyučovacích hodin bylo velmi pozitivní, protože studenti měli dostatek prostoru i pro vlastní otázky. V průběhu přednášky se vždy střídali 4 přednášející se svými tématy.
Důležitou součástí přednášek byla diskuze, která se ukázala velmi přínosná jak pro studenty, tak přednášející. I zúčastnění pedagogové se zapojovali do diskuze a většinou byla dohodnuta další spolupráce.
Témata přednášek
Jak žít s duševní poruchou? Léky a jiné intervence
Co přináší život s duševní poruchou v osobní a sociální oblasti člověka. Je nutné dodržovat léčebný režim(léky) ve spojení s návaznou komunitní péčí a podporou rodiny. Pochopení duševní poruchy spolupracovníky, spolužáky, nadřízenými, učiteli je nedílnou součástí úspěšné léčby.
Duševní porucha a rodina. Sociální zázemí.
Podpora osob s duševní poruchou rodinou má pozitivní dopad na průběh nemoci.
Zátěž spojenou s duševní poruchou nese ze 60% pacient a 40% zůstává na rodině.
Sociální prostředí a vliv na duševní poruchu.
Nejčastější spouštěče duševní poruchy.
Genetická zátěž. Úmrtí v rodině. Stresové situace. Kouření marihuany. Sociální prostředí. Pracovní a učební náročnost životních situací.
Prevence - individuální léčebný plán klientů zdravotní péče
Při prvních projevech duševní poruchy, na základě dohody klienta zdravotní péče, poskytovatele komunitních sociálních služeb a rodičů sestavit individuální rehabilitační plán(case manager). Vhodné zapojit i ošetřujícího ambulantního psychiatra, případně ambulantního psychologa.
Realizace projektu
Byl vytvořen realizační tým projektu a jednotliví lektoři si přepravili své příspěvky. Jednak formou powerpointových prezentací nebo písemnými osnovami svých příspěvků. Jako nosné a jedinečné bylo, že se jednalo o uživatele či exuživatele psychiatrické péče s osobními příběhy, které posluchače výrazně zaujali.
Budoucnost projektu
Vzhledem k potřebnosti edukace studentů v oblasti duševního zdraví počítáme, že v projektu budeme na Praze 10 pokračovat. Ve Strategii reformy psychiatrické péče je počítáno s projekty na destigmatizaci duševně nemocných ve společnosti a v této načí společnosti jsou důležitým článkem.
( MČ Praha 10 )